apple-touch-icon-144-precomposed

פיתוח מיזמים אינטרנטיים

איך משדרגים מערכת תפעול בהצלחה?

אני רואה מספר מרכיבים חשובים לשדרוג מוצלח של מערכת מידע תפעולית. אנסה לתת עליהם תקציר:

הכרות עם התהליך בפועל. לדעתי חשוב מאוד שיהיה קשר ישיר בין המאפיין לבין הצוות האחראי על התהליך התפעולי. חשוב להשקיע זמן בלימוד מעמיק של התהליך אותו מבצע הצוות ובכל ההתהליכים הנוספים שהצוות מעורב בצורה זאת או אחרת. חשוב להכיר את כל ממשקי התפעול של הצוות. לבדוק האם המערכות הנוספות איתם עובד הצוות מאפשרות קלט פלט אוטומטי. גם אם לא, כדאי לבדוק מול הגורם המתפעל של המערכת, האם ניתן יהיה לאפשר זאת בעתיד. אם לאחר השדרוג תצליחו לגרום לכל הגורמים בצוות לעבוד מול הממשק שלכם, תוכלו למעזר משמעותית את כמות השגיאות ולקבל שליטה טובה יותר על המערכת. תוכלו למקסם את הפעולות האוטומטיות ובכך למזער את טעויות האפשריות.

הכרות עם המערכת אותה אתם הולכים לשדרג. חשוב להכיר את המערכת היטב. חשוב להכיר את כל הממשקים היוצאים והמתקבלים. חשוב להכיר את ההשפעה של המערכת על התהליכים הסובבים. בנוסף חשוב להכיר את המבנה הפנימי של המערכת ואת הישויות הקיימות. כך תוכלו לבנות תוכנית אינטגרציה של מידע ממערכת ישנה לחדשה. הנכם חייבים לוודא לפני שהנכם משדרגים מערכת עד כמה תצליחו לשמר מידע קודם. שלמות המידע הסטורי, מרכיב חיוני והכרחי לפעילות מוצלחת של המערכת.

חשוב להכיר את המערכות הקיימות וללמוד את הממשקים. ללמוד את הפסיכולוגיה של המשתמש. אילו ממשקים הכי נוחים למשתמש ולמה. הנכם צריכים לתכנן את הממשק כך שהמעבר יהיה אינטואיטיבי וקל למשתמש. כאשר אתם משדרגים מערכת, קחו בחשבון שכמה שהממשק שלכם יהיה רחוק ממה שהמשתמש רגיל לעבוד איתו ,כך יהיה קשה יותר לעשות הטמאה מוצלחת.

צרו אפיון מקיף וכולל משלבים א-ג. האפיון צריך להיות מקיף ככל הניתן. אני מציעה שתעשו זאת על ידי איור סכמטי של התהליך ושל כל הגורמים הנוגעים. חשוב מאוד לבנות אפיון ייחודי תוך התחשבות בסביבת הפיתוח שנבחרה. כאן הכרות המאפיין עם סביבת הפיתוח הינה משמעותית וחשובה לעלויות הפיתוח. כלל שהדרישות של המאפיין יהיו קשות לביצוע בסביבה שנבחרה, כך הפיתוח יעלה יותר, וכך יהיה יותר יקר לתחזק את המערכת בעתיד. פתרונות לא סטנדרטיים דורשים חשיבה יצירתית וייחודית. והרבה פעמים מתכנתים חדשים מתקשים להבין את החשיבה היצירתית של הקודמים. כך שפתרונות שאינם תוכננו מתוך מגבלות הסביבה יעלו יקר גם לפיתוח וגם לתחזוקה בהמשך.

שלב שילוב אבטחת מידע. ערבו את הגורמים המקצועיים האחראים על אבטחת מידע (במידה ואינכם מחזיקים, הזמינו גורם מקצועי הבקיא בתחומי הרגולציה בתחום העיסוק שלכם). שלבו את הערותיו של המומחה באפיון. תעדו את השיחות שלכם ושמרו אותן כחלק מדוקומנטציה. שלב זה יקל עליכם משמעותית בשלבי ההטמאה והתחזוקה של המערכת. בנוסף כך, תוכלו להכין תשתית למערכת שלכם. לא אפרט זאת בסעיף נפרד, אך חשוב להכין תשתיות, הרבה לפני ההטמאה. לעתים הנכם נדרשים לרכוש מרכיבי חומרה חדשים, והעניין יכול לקחת שבועות – חודשים.

שלב הפיתוח. זהו השלב בו מוכן האפיון, והגורמים המפתחים נבחרו. יש לחלק את העבודה בין המתכנתים, כך שכל אחד יהיה אחראי על תהליך עצמאי יחסית (תהליך שיכול להוות יחידה פונקציונאלית עצמאית).

לדעתי חשוב מאוד שהמתכנת יבין היטב את התהליך התפעולי, כך בזמן הפיתוח המתכנתים עשויים לראות בצורה טובה כשלים לוגיים באפיון, ולעלות פתרונות אפשריים לכשלים אלו.

חשוב מאוד לפתח בשיטת Test Driven Development. זוהי שיטה לפיה המתכנת בונה טסטים לפונקציות שלו, ורק אחר כך משלים את הפיתוח הפונקציונאלי. פיתוח בשיטה זאת חיוני לתקינות של המערכת, גם בשלבי פיתוח ראשוניים וגם לשינויים בהמשך. בנוסף פיתוח בשיטה זאת מאפשר לבנות ארכיטקטורה נכונה וקלה לתחזוקה בהמשך.

דאגו שהמפתחים יכינו מסמכי דוקומנטציה וכללו את זמן הכתיבה בזמני הפיתוח. שלב הדוקומנטציה יקל משמעותית על תחזוקת המערכת ועל צוות בדיקות.

טרום ההטמאה. חשוב לפני שלב ההטמאה ליצור מאגר מצגות אינטרקטיביות המדריכות את המשתמש. מנסיוני, שלב זה חוסך עלויות ההטמאה ומאפשר למשתמשים לחזור על הדברים הלא מובנים בהמשך. בנוסף זה מקל על ראשי הצוותים, כאשר הם נאלצים לקלוט עובדים חדשים.

שלב הטמעה.

שלב בדיקות מקצועי: יש להכין מערך בדיקות מקיף ולבצע אותו בעזרת צוות בדיקות שהוכשר לכך. מהכרותי, הרבה חברות שאינן חברות פיתוח , אפילו אם מחזיקות תחום יישומים פנימי, לא יכולות להשקיע משאבים נדרשים בצוות בדיקות מקצועי. לכאורה זה גם לא נחוץ, כי לא כל יום מבצעים פיתוחים גדולים. אחד הפתרונות האפשריים שעשויים לחסוך לחברה כאבי ראש רבים, הוא להשתמש בשירותי חוץ של חברות בדיקות תוכנה. הם מסוגלים לעשות בדיקות מקיפות לתוכנה בצורה הטובה ביותר. כך תקטינו את הסיכויים לשריפות פתאומיות עקב שגיאות בחישובי המערכת. שמרו על מערך הבדיקות יהיה שהוכן. תוכלו להשתמש בו בהמשך כאשר תרצו להכניס שינויים נוספים במערכת.

שלב הטמאה מול משתמשים: שלב ראשון יוצרים את התהליך ועושים אינטגרציה ראשונית של נתונים ממערכת הישנה, ומבקשים ממשתמשים להתנהל במקביל מול 2 המערכות על אותם ישויות בתהליך. שלב זה יכול להיות כמספר שבועות ומטרה שלו לבדוק את המערכת מבחינת תקינות התהליכים וקלט פלט שנוצר. בהמשך עושים אינטרגרציה מחדש, ומבקשים באחוז מסויים של ישויות לטפל ישירות במערכת החדשה. את החלק היחסי מגדילים , עד שמגיעים לביטחון מלא שהמערכת מתפעלת בצורה טובה. לאחר התקופה הזאת משלימים את המידע החסר ממערכת הישנה, ועוברים לעבוד מול המערכת החדשה.

לתשומת לבכם: יש לשמור את תיעוד המלא של התהליך לצרכי ביקורת ולצורך תחזוקה של המערכת בהמשך. כאשר הנכם מעסיקים גורם מקצועי חדש לתחזוקה של המערכת, דאגו להכיר לו את המסמכים הנדרשים.
בכבוד והערכה רבים!

BusyPlace

לפגישת ייעוץ, ללא עלות וללא התחייבות

התקשר עכשיו
058-4481366

מעוניין לקבל עדכונים מעניינים
 כן

אנו כאן בשבילכם, אל תחכו צרו קשר כבר עכשיו: 058-4481366